Dengang

Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Besættelsestiden

Der dukkede pludselig et fly op

November 14, 2015

Der dukkede pludselig et fly op

Da den sønderjyske motorvej skulle anlægges, dukkede der pludselig resterne af et fly og et hovedløst lig op. Det stammer fra den 12. marts dukkede 1.000 fly op over Sønderjylland. 4 amerikanske fly dukkede ud af formationen, angiveligt fordi det ene fly havde iltproblemer. Tyske fly ville angribe de fire Mustang – fly, men de tre tyske fly blev hurtig skudt ned. Piloten i mergelgraven var en pilot med jernkors og 72 nedskydninger. Kroppen blev begravet på Haderslev Kirkegård. Og hovedet blev antagelig begravet med militær anerkendelse på en kirkegård i Flensborg.

 

 

Et fly dukkede pludselig op

Det gik fint med at udvide motorvejsnettet i Sønderjylland. Arbejdet begyndte fra Christiansfeld nord for Haderslev. Efterhånden nåede man i 1982 også syd på. Omkring Hammerlev lå en mergelgrav. Her var jorden for blød til, at man bare kunne bygge en motorvej. Mergelgraven skulle graves ud og fyldes op med mere stabilt materiale.

Nu havde beboere godt nok advaret entreprenøren om, at man godt kunne støde på et fly. Men alligevel blev vejarbejderne dog noget overrasket over, at de i seks til otte meters dybde støtte mod et fly med et lig af en tysk jagerpilot.

 

Hvor var hovedet

En betjent får den ubehagelige opgave at bjerge resterne af liget fra cockpittet og lægge dem i en plasticpose. Men hovedet kunne han ikke finde.

Militærfolk henter liget. De ved ikke rigtig, hvad de skal gøre med det. Og da det begynder at lugte ganske forfærdeligt ligger de posen uden for infirmeriet. Det besluttes at ligsyn skal foretages på Haderslev Sygehus.

Da man havde med et hovedløst lig at gøre, har man valgt at placere liget blandt de anonyme på kirkegården.

 

1.000 fly over Sønderjylland

Den 12. marts 1945 skinnede solen fra en nærmest skyfri himmel. Det havde ellers været en våd måned. Over det sønderjyske luftrum fløj 677 bombefly af typen B – 17 og B – 24.  De var på vej til Swinwmünde ved Østersøen. Resterne af tyskernes infrastruktur skulle bombes sønder og sammen.

For at beskytte disse bombefly fløj der også 452 jagere af typerne P – 51 Mustang og Thunderbolt med.

 

Flyveplads

De fløj direkte over Haderslev. Og lige her i nærheden havde tyskerne etableret Fliegerhorst Hadersleben. Det var tyskernes træningsbase. Ja den fungerede nærmest som flyskole. Hvis en tysk pilot trængte til hvil, blev han sendt herhen for at oplære nye unge piloter. (Se vores artikel: Da Skrydstrup fik sin flyveplads) Ja det er den nuværende Flyvestation Skydstrup.

Man havde haft langt højere tanker med denne planer med denne Fliegerhorst. Men her i marts 1945 var den ikke længere en del af det tyske luftforsvar. Og normalt sendte man ikke jagerfly op, når amerikanske og engelske bombetogter fløj over.

 

Luftwaffe manglede Benzin og piloter

Man havde da stadig masser af fly, men Luftwaffe manglede erfarende piloter. Desuden manglede man tydeligvis brændstof. Den tyske kommandant holdt normalt sine fly på jorden. For de allierede betød Fliegerhorst Hadersleben normalt ingen fare.

 

Den rene selvmordsaktion

Bombeflyene fløj i en højde på seks til syv kilometer. Eskortjagerflyene omgav dem som en sværm. Men netop den dag blev en gruppe på fire P – 51 Mustang – jagere nødt til at forlade formationen for at søge nedad. Den ene pilot havde problemer med ilttilførslen.

Fra Fliegerhorst Hadersleben blev der nu sendt Messerschmitt i luften. Hvorfor, ja det fortaber sig i tågerne. For det må da have været den rene selvmordsaktion – mod 1.000 fly.

 

Man lokkede tyske fly til sig

De fire Messerschmitt, der blev sendt op fra Skydstrup var af typen BF – 109 G – 14.  Ja egentlig kan man ikke forstå at de amerikanske jagerfly ikke var fløjet tilbage til England. Men måske ville de nye amerikanske piloter sikre sig nedskydning af et fjendtligt fly, så de havde noget at fortælle, når de vendte hjem til USA.

De amerikanske piloter havde evnen til at lokke fjendtlige fly til sig. For på det tidspunkt var der ikke mange tyske fly i luften. Så man ville hellere spilde kugler på rigtige fly end attrapfly på jorden.

Måske var den defekte ilttilførsel blot en undskyldning for at bryde formationen.

 

Mustang – fly var de tyske fly overlegen

Kun tre af de tyske fly nåede rigtig i luften. Den fjerde måtte vende om med en defekt. De amerikanske P – 51 Mustang var på alle måder den tyske BF – 109 G 14 overlegen her i foråret 1945. De tyske piloter må have vidst, at de var overmatchede. De må have vidst at amerikanerne benyttede sig af tricket med manglende flyvefærdighed for at tiltrække dem.

 

Rygterne gik på egnen

Rygterne gik på egnen. Nogle ville vide, at de tyske piloter havde fejret. Andre piloter afviste disse rygter. Men faktum er, at den pilot, der blev fundet i mergelgraven kun var iført pilotjakke og ganske almindelige sko. Han havde ikke sin flyverdragt på. Han var gået i luften uden forberedelse. Desuden havde han heller ikke nået at få sin faldskærm på. Hans jager blev skudt i brand, og han valgte at springe fra 250 meters højde. Men mon det nu også er helt rigtig, for hans lig blev fundet i cockpittet?

 

Var det alkohol med i spillet?

Det var på hans 24 års fødselsdag, at han gik i luften. Skulle han vise sine kammerater, hvad han duede til og måske endda ansporet af alkohol.

 

72 bekræftede nedskydninger og jernkors

Men faktum er, at den person, der dukkede op af mergelgraven ikke var en kåd ung mand. Det var den 33 – årige Wilhelm Mink. Han var veteran med jernkors og 72 bekræftede nedskydninger bag sig. Troede han efter alle de nedskydninger, at han var uovervindelig?

Han var på basen for at optræne de unge. Og alligevel valgte han, at gå i luften med unge Hans Adam og Adolf Hoppe.

Wilhelm Mink gik i luften for sidste gang. Den formiddag borede hans BF – 109 G – 14 sig seks til otte meter ned i mergelgraven ved Hammerlev.

 

Slaget over Haderslev

Vidner fra dengang forklarer, at de tyske fly kommer strygende mod øst ind over Dammen. Pludselig falder fra himlen med rasende fart tre sølvglinsende fly. Det er tydeligt, at de hver især har udset sig deres offer. Projektilerne rammer ned i haverne. Et tysk fly er øjeblikkelig ramt. Det forsvinder ned i området bag Bøgehoved Skov.

De to andre tyske fly klarede første angreb. Men det bliver en stakket frist. Kort efter bliver fly nummer to ramt. Det går ned i Hammerlev. Og det tredje fly hår ned i Styding ikke langt fra flybasen.

 

På jagt efter hovedet

Ja egentlig kunne historien slutte. Men journalister fra Berlingske Tidende gik på jagt efter hovedet. To kirkegårde i Flensborg var blevet gennemsøgt uden resultat. Friedhugel gav gevinst. Mink ligger begravet under det traditionelle stenkors ved siden af de to andre piloter, der blev skudt ned over Haderslev.

Havde tyskerne skåret hovedet af Mink, fordi han var for besværlig at bjærge hele kroppen op gennem cockpittet, der har været fyldt med vand og mudder. Men han blev dog begravet med militær honnør på kirkegården. Ved Hammerlev fandt man heller ikke Minks identifikationsplade. Ligger denne i kisten sammen med Minks hoved?

 

Kilde:

  • Besættelsestidens Litteratur (under udarbejdelse)
  • b.dk
  • Artikler fra dagblade

 

Hvis du vil vide mere:

  • dengang.dk indeholder 150 artikler fra Besættelsestiden, herunder
  • Da Skrydstrup fik en flyveplads

 

 

 


Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Besættelsestiden