Den polske historiefortolkning
Polakkerne kom ikke til Auschwitzdagen. Der omkom masser af polakker. Den nye polske historielov er populær – i Polen. Den nye lov skal skræmme historikere. Dengang var der tre millioner jøder i polen. Massemordene i Jedwabne. Regeringen: Kendsgerningerne er usikre trods dom. Sådanne bøger er svære at sluge for polakkerne. Kampen om fortiden spiller en afgørende rolle i polsk politik. Den polske regering vil bestemme, hvordan historien skal skrives. Polen skal hvidvaskes.
Polakkerne kom ikke til Auschwitzdagen
Polens regering var ikke repræsenteret, da verdens ledere var samlet i Jerusalem for at markere 75 – årsdagen for befrielsen af Auschwitz. Koncentrationslejren lå under Anden verdenskrig i det tysk besatte polen.
Det var Polens præsident Andrzej Duda, der havde afvist invitationen. Han var utilfreds med, at Polen ikke ville få taletid ved begivenheden. Den ære tilfaldt Rusland, USA, Tyskland, Frankrig og Storbritannien.
Det kan jo undre, at Polen ikke fik taletid, men det skyldes nok en ny lov, som Polens regering har indført.
Der omkom masser af mennesker
Polakkerne er blevet pikeret over pludselig at få påduttet begrebet ”polske udryddelseslejre” Vi ved alle sammen, at det var tyske ”vernichtungslager” . Det var bl.a. Auschwitz, Treblinka og Belzec. Tre millioner blev udryddet, heraf var 2,7 mio. jøder.
5,5 millioner polakker blev dræbt under Anden Verdenskrig og alene i Auschwitz var det også 74.000 kristne polakker.
Den nye polske historielov er populær – i Polen
Det er en forbrydelse at beskylde den jødiske nation for medansvar for holocaust og formidlere af ”usandheden” risikerer fængsel i op til tre år. Kritikere er rasende, men i Polen er loven populær. Man kan sige, at dette igen er et eksempel på, hvordan politikere kan tage erindringen om fortiden og bruge den som et våben til at skabe politiske resultater i dag.
Den nye lov skal skræmme historikere
En af dem, der sikkert bliver ramt af den nye lovgivning, er forfatteren Anna Bikont. Hun tegner et forfærdeligt billede af forholdet mellem jøder og polakker dengang og nu. Hun konkluderer, at polakker, ansporet af tyskerne i mindst 30 byer dræbte deres jødiske naboer. Hun hævder, at nutidens Polen nægter at se fortiden i øjnene.
Konservative politikere og historikere afviser hendes og Jan Gross bøger. Den nye lov skal skræmme historikere og journalister til at beskæftige sig med polsk historie for eksempel om jøderne.
Det andet formål er indenrigspolitisk. Polens historie er under angreb fra især udenlandske historikere. Den polske regering har med held fokuseret på ”dem mod os”. Loven er som sagt temmelig populær i Polen, men ikke i udlandet.
Israel, USA og Frankrig har protesteret og brugt meget skarpe anklager som ”Holocaust – benægtelse” og ”omskrivning af historien”. Men regeringen i Problem med Jedwabe-historien”, den kommer vi tilbage til.
Dengang var der tre millioner jøder i Polen
Der var i 1930’erne tre millioner jøder i Polen. De udgjorde omkring 10 pct. af befolkningen. Jøderne levede i parallelsamfund med egne skoler, partier og medier. Egentlig var det polske samfund ikke antisemitisk som det tyske. Men myndighederne reb omvendt heler ikke ind over for udskejelserne.
En politirapport beskriver, at en præst var så antijødisk, at hver gang, han var fuld, så skød han efter en jødisk skrædder i nabolaget. Den katolske lokalavis beskrev i 1938, en effektiv boykot af jødiske forretninger i området:
- 250 jødiske familier er nu dømt til at sulte
Massemordene i Jedwabne
I 1939 besatte Sovjetunionen det østlige Polen blandt andet ”Jedwabne”. Det blev skæbnesvangert. De polske magthavere betragtede jøder og polakker som lige. De blev ligeværdige og det var et kæmpe chok for polakkerne. Jøderne kunne nu blive lærere, politimænd og de fik de samme rettigheder som andre. Og det forstærkede kun det lokale had. Og dette førte også til en ide om at jøderne samarbejdede med bolsjevikkerne.
22.juni 1941 invaderede tyskerne så Sovjetunionen – herunder det østlige Polen – og i by efter by skete det samme som skete i Jedwabne. Tyskerne ansporede en gruppe mellem 40 og 80 polske mænd til at genne polske kvinder, mænd og børn ud på torvet, ydmyge dem og marchere dem til en lade. De tvang en gammel rabbiner til at gå forrest med en rød fane, og en anden gik med en Lenin-buste, hvorefter gerningsmændene låste jøderne inde i laden og satte ild til den. Mindst 300 jøder brændte ihjel – og yderligere 40 jøder blev dræbt andre steder i byen.
Gerningsmændene bag drabene var de polske beboere i Jedwabne fastslog en uafhængig polsk undersøgelsesdommer i 2002 efter 111 vidneafhøringer og to års efterforskning. Tyskerne havde formelt ansvaret og tillod drabene, men det var polakker, der udførte dem, fastslog dommeren.
Anna Bikont dokumenterer også at lignende tilfælde forekom i mange nordøstlige byer i Polen i hvert fald i 30 byer og sikkert mange flere. Mange beboere sidder i dag fast i fortiden. Enten benægter de, at polakker slog jøder ihjel og hævder, at det var tyskerne. Og ellers hævder de, at jøderne selv var ude om det.
Regeringen: Kendsgerningerne er usikre
Men den polske udenrigsminister mener, at kendsgerningerne omkring Jedwabne er lidt usikre:
- Kendsgerningerne er lidt usikre. Kendsgerningerne må tjekkes igen. Historikerne er ikke sikre i sagen
De fleste polakker mener i dag, at historien er opspind, og at der ikke er et folkefærd, der har reddet så mange jøder som polakkerne.
Når en regering forbyder, undsiger, ignorerer, eller bortforklarer kritisk historie, risikerer den at komme til at stå inde for den kritikløse historie og sådan er det også blevet opfattet andre steder i verden.
Sådanne bøger er svære at sluge
Jan T. Gross som er historieforsker, er også blevet retsforfulgt. Hans bøger er svær at sluge for polakkerne. Hvad der egentlig skete den gang, er tabu for mange i dag. Gross beskriver klunserne ved Treblinka, der lod sig fotografere ved resterne af jøderne efter, at de havde været i gaskamrene. Polske journalister nægtede at tro på fotoernes ægthed.
Udplyndringerne af jøderne foregik både før og efter gaskamrene af den polske lokalbefolkning. I landdistrikterne var der massemord på jøderne og i byerne var det pengeafpresning mod dem. Gravrøveri var sat i system.
De polske bønder tilsluttede nazisternes udryddelse af jøderne. Den katolske kirke i Polen var bekendt med forholdene. Men de forholdt sig tavse.
Kampen om fortiden spiller en enestående rolle i polsk politik
En renskuret polsk historie bliver et argument for polsk patriotisme sådan som regeringen nu engang definerer patriotisme. Hvis det ikke er noget at skamme sig over i fortiden er det heller ingen grund til bare en smule ydmyghed i nutiden.
Kampen om fortiden spiller en enestående rolle i polsk politik. Somme tider føles det som om polakkerne lever i fortiden.
90 pct. af de polske jøder blev udryddet under anden verdenskrig. I dag er det kun mellem 10.000 og 20.000 tilbage. Engang befandt det største jødiske samfund i Europa sig her.
Den polske regering vil bestemme, hvordan historien skal skrives
Den polske regering forsøger nu at bestemme, hvordan historien skal skrives. Det gør man ved at ignorere eller renvaske antisemitismen, pogromerne og dele af holocaust. Det centrale i den nye polske lov er værd at citere:
- Den, der offentligt og usandfærdigt tilskriver den polske nation eller den polske stat et ansvar eller medansvar for nazistiske forbrydelse begået af det tyske rige eller for andre forbrydelser, der udgør forbrydelser mor freden, forbrydelser mod menneskeheden, eller som på anden måde mindsker ansvaret markant for disse forbrydelsers sande gerningsmænd, påtager sig bøder eller fængselsstraf i op til tre år.
Samtidig truer Knesset nu med at vedtage en lov, der skal gøre det til en forbrydelse at nedtone, at også polakker deltog i Holocaust som gerningsmænd.
Polen skal hvidvaskes
Den polske lov betyder, at ikke alene er ulovligt at tale om polske KZ – lejre. Loven betyder også, at det generelt er strafbart at hævde, at polske borgere, embedsmænd eller institutioner var involveret i krigsforbrydelser. Loven vil ramme forskere som forholder sig kritisk til Polens historie under nazismen.
Historien bliver omskrevet for at hvidvaske Polen under Anden Verdenskrig og præsentere landet for omverden som en nation, der udelukkende havde ofre.
Kilde:
- Jan T. Gross: Gylden Høst – ondskab I skyggen af Holocaust
- Anna Bikont: The Crime and the Silence
- information.dk
- b.dk
- I ondskabens skygge af Holocaust – artikel fra dengang.dk
Hvis du vil vide mere: www.dengang.dk indeholder 1.499 artikler, heraf er 298 artikler om Besættelsestiden (før/nu/efter):
- I ondskabens skygge af Holocaust
- Gleiwitz-senderen
- Massakren ved Kathun