Tiggeri forbudt
Vi har forsøgt at anmelde Tiggeri forbudt – 1708 af Peter Wessel Hansen. Den gamle lov gælder stadig. Danske byer vrimlede med tiggere. Love var ikke ”kommet til fuldkommenhed”. Tiggere var en skamplet for kongens rige. Politiet burde være bedre til at indfange betlere. Stærke og lade betlere og liderlige kvindfolk burde tugtes. Forskellen på rig og fattig var enorm. Folk blev forfulgt gennem gaderne. Almisser kunne forkorte tiden i skærsilden. Værdige og uværdige fattige. Vigtigt at vise, at man var højt placeret i samfundet. Dårlig og upålidelig arbejdskraft Dukkede op til markeder. De tog glansen af hovedstaden Man kan godt drage sammenligninger til nutids – Danmark. Denne bog burde stå i et hvert hjem.
Den gamle lov gælder stadig
Igen en gang er der udsendt en fremragende bog fra Aarhus Universitetsforlag i den der serie til kun 99,- kr. Vi har efterhånden anmeldt en hel del i den serie. Og vi bruger lige nogle af vores mange artikler vi efterhånden har skrevet om fattigdom til dette formål.
Det er stadig forbudt at tigge. Den Europæiske menneskerettighedsdomstol siger at man ikke må straffe tiggeri hvis tiggeren mister ”menneskelig værdighed” Men Københavns Byret og Højesteret mener at man godt må straffe for dette. De anser nemlig at alle i Danmark ”har adgang til mad og varme”.
Tiggere herhjemme bliver straffet uden forudgående advarsel. Førsterangstiggeri skærpes fra en uge til to ugers fængsel. Den gamle lovgivning lever i bedste velgående.
Men trods dette er en litauer for ikke så længe siden blevet udvist og straffet for dette.
Danske byer vrimlede med tiggere
Bagerst i denne artikel kan du se en oversigt over de artikler vi allerede har skrevet om fattigdom og tiggeri på vores side.
Danske byer vrimlede med tiggere. I 1708 indførte Frederik den Fjerde en ny skrap lov, der skulle komme tiggeri til livs. Mange havde forsøgt det før ham, blandt andet hans far. Og man skelnede mellem uværdig og værdig hjælp.
Love var ikke ”kommen til fuldkommenhed”
Christian den Femte ”vores elskelige kære hr. fader” havde i sin regeringstid udstedt adskillige fattiglove for at hjælpe de fattige, afskaffe betleriet og befri folk fra de gener og den uskik, som tiggerne og lediggængerne forårsagede. Men sønnen opdagede hurtigt, at faderens love ikke var ”kommen til fuldkommenhed”,
Tiggere var en skamplet på hans rige
Kongen mente, at tiggere var en skamplet på hans rige og ikke mindst hovedstaden. Ifølge kongen var der mange, der tiggede, fordi de var for dovne til at tage et ærligt arbejde. Disse skulle straffes med fængsel og tvangsarbejde. Betlerne var ikke alene til besvær. De gjorde også folk ”kede og fortrædelige” og dæmpede lysten til at hjælpe. På den måde b lev de værdige og fattige snydt for de almisser, som de burde have.
Desuden vænnede de unge betlere sig til lediggang og dovenskab, hvilket igen førte dem ud i en kriminel løbebane og i sidste ende til
- skammelig staf og forsmædelig død
Dengang bestod København af stinkende og svinske gader.
Politiet skulle blive bedre til at indfange betlere
I 1600-tallet oprettede man Tugthuset (Børnehuset) hvor forældreløse, børn, løsgængere m.m. blev sat til at arbejde. Læs vores artikel om Børnehuset.
En betlerkommission mente, at politiet skulle blive bedre til at indfange betlere. Det var vigtigere dengang ind at bekæmpe mere alvorlig kriminalitet. En enevældig konge ville gerne have en ren og værdig by uden tiggere på hvert gadehjørne.
Stærke og lade betlere og liderlige kvindfolk skulle tugtes
Ifølge loven og instruksen skulle man sørge for at
- Stærke og lade betlere, liderlige kvindfolk, løsgængere og skarnsfolk
blev tugtes og straffet med arbejde. På den måde betalte de deres egen forsørgelse i tvangsarbejderhuset,
Forskellen på rig og fattig var enorm
Fattigdom var et kæmpe problem. Forskellen på rig og fattig var enorm. Forbuddet mod tiggeri skulle på en gang fjerne fattigdommens grimme ansigt fra gaderne.
I 1779 blev 220 tiggere anholdt i København, heraf var 70 pct. kvinder. Der er masser af eksempler på kvindeskæbner.
Tiggerne flokkedes i København. Her var der flest borgere og her var der flest rige. København var et godt sted at tigge.
Folk blev forfulgt gennem gaderne
Det var umuligt at gå på gaden uden at møde tiggere med deres fremstrakte hænder og klynkende bønner. Tiggerne tog ikke et nej for et nej. De forfulgte folk gennem gaderne, indtil de gav op og gav deres ”stalker” en almisse. Men se dette også forbudt.
Men folk troede at almisser og de fattiges velsignelser gav lykke i livet. Andre havde blot medlidenhed med tiggerne og ville derfor gene hjælpe. Derfor blev diverse lovgivninger en kæmpe fiasko.
Almisser kunne forkorte tiden i skærsilden
Ifølge den katolske afladstankegang kunne almisser forkorte tiden i skærsilden. Reformationen i n1536 indvarslede et opgør med forestillingen om at man kunne købe aflad for sine synder. Martin Luther havde ellers talt for tiggeriets totale afskaffelse, men i lovene fra årene efter reformationen var tonen knap så skarp.
Værdige og uværdige fattige
Man skelnede mellem værdige og uværdige fattige. Man var værdig, hvis man var syg og gammel eller så unge, at man ikke kunne forsørge sig selv. Så kunne man få udleveret tiggertegn, der kunne sys på tøjet. Det viste at man havde tilladelse til at tigge og få hjælp.
De uværdige var dem, der var arbejdsduelige, men ifølge kongen var dovne.
Vigtig at vise, at man var højt placeret i samfundshierarkiet
Lige som i dag skulle man fremvise, at man havde penge, Det var vigtigt at vise at man var højt placeret i samfundshierarkiet. Kongen havde bestemt dengang, at folk af høj stand og rang kunne bryste sig med ekstravagante statussymboler. Status og et standsmæssigt ydre betød alt for dem, der ville være noget stort. Dette så vi også til begravelser. Her kunne de rige betale sig til en stor flot begravelse. I døden var man bestemt heller ikke lige.
For de fleste ikke mindst byens store underklasse af fattige arbejdere, soldater, gadehandlere handlede hverdagen ikke om silke og brokade. Klæder var først og fremmest noget, der skulle holde en varm.
Dårlig og upålidelig arbejdskraft
Tiggere gik fra hus til hus og tiggede. Men se for eksempel i Tønder var dette en overgang organiseret. Da gik man hver lørdag eftermiddag rundt i byen sammen med fattigfogeden. Men det var kun tiggere, der havde tilknytning til byen, der fik lov til dette. Dem, der kom fra andre byer og kommuner blev smidt ud af byen/kommunen.
Kongen havde den tanke eller drøm at gøre riget selvforsynende med tekstiler – noget man ellers importerede. Men ak tiggere m.m. var dårlig og upålidelig arbejdskraft. Kvaliteten af arbejdet var ringe. Det kan du også læse i vores beskrivelse af Ladegården. Her gav produktionen efterhånden underskud.
Børnehuset måtte også nedlægges på grund af dårlig økonomi i 1649. men det genopstod igen i 1662.
Interessant er også at vide, at enhver måtte pågribe de uværdige og sætte dem i arbejde hos sig selv og ellers sende dem i Børnehuset.
Dukkede op til markeder
Man vidste at ved den årlige kildedag ved Sankt Hans helligkilde uden for byens Østerport kom der særdeles mange tiggere. Og i det hele taget ved markeder dukkede de op. Mange svenskere dukkede også op. De blev ofte sendt direkte retur.
De fremmede tiggere ofte krøblinger vækkede ikke medlidenhed men snarere afsky.
De tog glansen af hovedstaden
Bogen fortæller, at tiggerne ikke var anderledes end det vildtvoksende rørgræs og andre onder, som kongen havde sat politimester Rømer til at udrydde. Hvad nytte havde det hvis man vil forskønne byen med smukke huse, slotte tårne og spir, når gaderne vrimlede med pjaltede klynkende tiggere. Det tog glansen af hovedstaden.
Man kan drage sammenligninger til Nutids – Danmark
Bogen er et vigtigt stykke danmarkshistorie og man kan faktisk drage paralleller til nutiden. Det er så sandelig ikke alle i nutidens velfærds – Danmark, der får den hjælp de burde få. Vi kan sagtens fremdrage grufulde eksempler fra Nutids – Danmark.
Bogen burde stå i et hvert hjem
Det er en spændende bog, letlæselig og interessant. Igen en vigtig bog, vi gerne vil anbefale. Nej, vi har ikke fået den tilsendt eller blevet betalt for at sige dette. Denne lille bog burde stå i et hvert hjem.
Egentlig havde undertegnede lyst til at bruge nogle af de gamle eksempler til komme med sammenligninger med nutidige skæbner. Men det må blive på et andet tidspunkt.
Kilde:
- Peter Wessel Hansen: Tiggeri forbudt – 1708 (Aarhus Universitetsforlag)
- dengang.dk – diverse artikler
Hvis du vil vide mere:
- dengang.dk indeholder 1.846 artikler
- Under København finder du 191 artikler:
- At være fattig
- Pustervig og Fattigvæsnet
- Børne- og Tugthuset
- Sådan var Guldalderen også
- Under Nørrebro finder du 307 artikler:
- Det gamle Nørrebro og de fattige
- Moral, etik, horeunger og fattighjælp
- Fattiglemmer, bisser og bøller på Nørrebro
- Nørrebro Bespisningsforening – i begyndelsen
- Under Tønder finder du 295 artikler:
- Fattige i Tønder
- Under Aabenraa finder du 183 artikler:
- Aabenraas fattige
- Husvild i Aabenraa
- Under Sønderjylland finder du 215 artikler:
- De fattige i Vest – Sønderjylland
- Under Ladegården (Nørrebro):
- Ladegården – nok engang
- Ladegården – uden for Nørreport
- De Fattiges fabrik på Ladegården
- Ladegården og åen
- Livet på Ladegården
- Ladegården – dengang
- Fattiglemmer på Ladegården
- Ladegårdsåen (NørLiv 18)
- Christian den Fjerdes Ladegård
- En tur langs Ladegårdsåen
- Skal Ladegårdsåens vand atter flyde?
- På YouTube kan du finde to videoer, som indeholder lyden fra et foredrag i Stefans kirken og så er den forsynet med masser af fotos.