Dengang

Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

København

Den Franske Skole – nok engang

April 2, 2012

Vi forsøger at besvare et par spørgsmål vedr. nedstyrtning i Fælledparken. Under aktionen mistede englænderne i alt seks fly. To af flyene filmede bombningen. Nu ligger masser af fotos og tre film tilgængelig på en hjemmeside. Se hvilke.

Et par tusinde har set artikel nr. 1

Over 2.000 har været inde at kigge på vores første artikel – Den Franske Skole i Bombeangreb. Vi har i den forbindelse fået stillet en del spørgsmål. Disse spørgsmål forsøger vi i at besvare i denne artikel.

Frederiksberg blev forandret

Efter at vi har bragt vores artikel er Frederiksberg Stadsarkiv gået i gang med at formidle billed og filmoptagelser af den tragiske hændelse. Det er Frihedsmuseet der har stillet optagelserne til rådighed.

Nu kan du opleve, hvordan Frederiksberg blev forandret med et slag. Det er især dagene og timerne efter bombardementet, der kan ses.

116 mennesker, heraf 87 børn omkom.

Brandvæsnets udrykningsfotos

Ødelæggelserne var enorme. Frederiksberg Stadsarkivs samling omfatter også Frederiksberg Brandvæsens udrykningsfotos fra katstrofen.

Foruden de historiske billeder er der også mulighed for at se tre film, som er optaget i området omkring Den Franske Skole i tiden efter bombardementet.

Når skoleelever skal se film fra besættelsestiden er det sjældent, at Den Franske Skole bliver nævnt. I filmen De Fem Aar bliver hændelsen ikke nævnt med et eneste ord.

Planlægningsarbejde

Det var kulminationen af et planlægningsarbejde mellem Royal Air Force og den danske modstandsbevægelse, der førte til aktionen. Målet var Gestapos hovedkvarter.

Ved hjælp af et luftfoto fra en gammel reklamefilm, vidste piloterne, hvor Shellhuset lå.

Ramte en lysmast

Uheldigvis blæste det meget den dag, hvor aktionen skulle finde sted. Et fly ramte en lysmast og måtte slippe sine bomber over Sønder Boulevard., inden det styrtede ned på Frederiksberg.

Piloterne, der fulgte efter i næste bølge, så røgen stige op. De troede, at det var målet, så de lod bomberne falde.

På skolen opholdt der sig 529 personer, de 482 var børn. Det var skrækkelige scener, der fulgte. Nonner løb fortvivlet rundt, mens livløse kroppe blev halet ud af ruinerne.

Dansk Statspropaganda

Der var masser af filmklip fra katastrofen. Men de blev ikke brugt i filmen De Fem Aar. Dokumentarfilmen skulle fortælle den mest gunstige version af besættelsen. Det var dansk statspropaganda.

Fly fotograferer

Royal Air Force havde sendt to ekstra Mosquito – fly med i aktionen. Det var udelukkende for, at skulle billeddokumentere Mission Karthago. Ved hjælp af smalfilm kameraer monteret på vingerne. Dette skabte en meget imponerende billedside af den succesrige bombning af Shellhuset.

Ikke et ord eller glimt bliver vist af det mareridt, som 500 skolebørn gennemlevede. Der nævnes heller ikke noget om de civile drab på Søndre Boulevard. Eller for den sags skyld de otte af de 26 fangere i Shellhuset, der ikke nåede at komme ud.

Statens filmcentral havde monopol

Det var på mange måder en forkludret bombning, men sådan bliver det ikke fremstillet. Man ønsker at fremstille det som et veltilrettelagt luftangreb med en klinisk præcision.

Statens Filmcentral havde monopol på at udleje film til folkeskolen. Filmen De Fem År har i generationer været med til at give skoleeleverne kendskab til Danmark under besættelsen. Tragedien ved Den Franske Skole nævnes hverken med ord eller billeder.

Danmark i lænker

Filmen Danmark i Lænker som havde premiere i 1945 viser bombningen af Den Franske Skole. Her var der ingen ministerier indblandet. Man havde dog ikke adgang til de omtale flyoptagelser.

Det gælder din frihed

Filmen Det gælder din Frihed, får premiere på befrielsesdagen 1946. Filmen anvender de optagelser, som de britiske bombefly optog af Shellhuset. Men den viser ikke scener fra Den Franske Skole. Filmens speak nævner indforstået, at der skete en tragedie med bomningen, men ikke at over hundrede civile mistede livet.

Upræcise bombninger i Tønder

Desværre skete der også såkaldte upræcise bombninger flere gange på tog ved vestkysten og i Tønder under besættelsen. Dette nævnes heller ikke i historiebøgerne. Men interesserede kan læse om det her på siden under artikler fra Tønder.

Telegram til London

Operationen var navngivet efter den romerske statsmand Cato. Modstandsbevægelsen havde opsnappet en besked om, at man ville foretage en razzia mod medlemmer af Frihedsrådet og andre betydende modstandsfolks adresser den 23. – 25. marts. Den 15. marts blev følgende telegram sendt til London:

Militære ledere arresteret, og planer er i tyskernes hænder. Situationen har aldrig været så desperat. Vi omgrupperer, men behøver hjælp. Bombning af Gestapo's (Geheime Staatspolizei) hovedkvarteret i København vil give os et pusterum. Hvis den danske modstandsbevægelse skønnes at være af nogen betydning, må De hjælpe uden hensyntagen til prisen. Vi vil aldrig glemme RAF og Dem, hvis I kommer.

I 15 meters højde

Klokken 8.30 onsdag den 21. marts lettede 18 Mosquito – fly med i alt 44 stk. 500 – punds bomber og 30 B – 51 Mustang – jagere som ekskorte fra flyvestation Fersfield i Norfolk i Østengland.

De fløj over i max. 15 meters højde for at undgå de tyske rader.

De engelske piloter havde øvet sig derhjemme på at finde målet på en model af området. De skulle følge jernbaneterrænet, som ville føre dem lige til Shellhuset.

Mistede styreevnen

Over godsbaneterrænet ramte et af flyene en lysmast på grund af lufthuller, som havde fået flyet til at tabe højde. Flyet mistede styreevnen og styrtede ned ved den franske Jeanne d'Arc – Skolen Frederiksberg, hvor også det omliggende beboelseskvarter blev ramt.

Kun tredje angrebsbølge ramte

Angrebet skete i tre bølger med ca. fire minutters mellemrum. To af flyene i 2. angrebsbølge så røgen på Den Franske Skole. Derfor kastede de deres bomber her. De øvrige flybesætninger blev usikre og undlod at kaste deres bomber.

Den tredje angrebsbølge bombede dog det rigtige mål – Shellhuset.

Efter at bomberne var kastet forlod Mosquito – kampflyene området mod nord, for straks efter at dreje mod vest for at følge kursen hjem.

Mustang – jagerne havde mindre brændstoftanke, og det kunne give problemer med at nå deres hjembase. Derfor måtte de lande på den nærmere beliggende flyveplads på Coltishall basen ved den engelske østkyst.

Vi har på redaktionen fået forespørgsler omkring, hvad der skete på Østerbro.

Angrebet af tyske fly

Lederen af Mustang – jager gruppen, Flight LieutenantDavid Arthur Drew, var som eb af de sidste ved at forlade området og befandt sig over Østerbro, da han blev angrebet af to tyske jagerfly.

Mange af de tyske fly stod på jorden på grund af brændstofmanglen.

Det lykkedes de tyske piloter at ramme Drews Mustang, der fik motorstop. Drew forsøgte at nødlande i Fælledparken, men ramte træerne. Det var klokken 11.20.

En kilde fortalte, at Dawid Arthur Drew nåede at sige lidt til en dansk brandmand, inden han døde. Maskinen blev totalt ødelagt.

Gravplads på Bisbebjerg Kirkegård

Dawid A. Drew blev begravet på Bispebjerg Kirkegård den 28. marts 1945. Han ligger sammen med tre andre som også omkom den 21. marts 1945.

Denne gravplads rummer i alt 40 gravsten, dels 24 flyvere som faldt i krigen og dels 16 soldater, flyvere og søfolk dræbt efter krigen. De britiske soldatergrave finder man i kirkegårdens sydvestlige hjørne.

Under aktionen gik i alt seks fly tabt og ni besætningsmedlemmer mistede livet.

Afspæring i Fælledparken

I Fælledparken havde tyskerne været hurtige til at fjerne de største vragdele. De havde afspærret det lille nedslagsområde, og en ældre soldat med riffel var sat til at overvåge stedet.

Flyets skrog var væk, men den store løsrevne motorblok lå stadig halvt nedboret i græsplænen. Enkelte skarpe maskingeværpatroner lå rundt omkring sammen med en forvreden propel og resterne af et skumgummisæde.

Mosquito – fly

Mosquito – flyet blev produceret af Havilland Aircraft Company. Det blev benyttet af Royal Air Force under 2. verdenskrig. Flyet var yderst effektiv til at foretage såkaldte nålestiksoperationer. Det skyldtes dets høje tophastighed.

Flyet var bygget af træ ( krydsfiner og balsatræ). Det var ikke synligt på et radar. Internt kaldte man flyet for The Wooden Wonder.

Mustang – fly

B – 51 Mustang var et amerikansk jagerfly bygget af flyfabrikken North American. Det var et af de mest kendte fly under anden verdenskrig. Det blev brugt af både US Army Air Force og RAF som jagerfly.

Flyet blev også brugt som eskorte for de højtflyvende amerikanske bombefly under deres togter over Tyskland.

30 RAF – Mustanger ekskorterede 18 Mosquitoer under Shellhus – bombardementet den 21. marts 1945.

Kilde: Se

www.historypin.com

www.byenibyen.frederiksberg.dk

www.milhist.dk/besattelsen/shell/shell.html

www.historie-nu.dk/franske%20skole.pdf

www.robertpeel.eu/raf.htm

www.airmen.dk/sh1.htm

Østerbro Lokalhistoriske Forening

Henrik Ahlmann: Den Franske Skole

Kjeld Mahler Sasbye: Operation Carthage

Peder Hove: En dag i marts

Ove Kampmann, Næsh Hendriksen: Shellhuset 21.3. 1945

Mogens Fog: Frit Danmark 4. årgang nr. 1, april 1945

Litteratur – Besættelsestiden A – L (dengang.dk)

Litteratur – Besættelsestiden M – Å (dengang.dk)

Hvis du vil vide mere: Se

Den Franske Skole i Bomberegn

dengang.dk indeholder ca. 60 artikler fra besættelsestiden


Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

København