Dengang

Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Aabenraa

Aabenraa – som søfartsby

Januar 5, 2012

 

En ny bogserie til belysning af Aabenraa som søfartsby er udkommet. Også en ny portal til belysning af søfartshistorien er startet. Og så fejer Aabenraa Museum 125 år. I den forbindelse kan du fortælle din egen søfartshistorie. Søfarten var allerede i 1700 – tallet det dominerende erhverv. Nu skal et forskningsprojekt belyse det i international sammenhæng. Her kan du også
læse om Aabenraa – briggen Chicos triste skæbne.  Artiklen her er oprindelig fra 2012.

 

Meinhardt

Georg Ludwig Meinhardt ligger i dag begravet på Rinkenæs gamle kirkegård. Han døde i 1900 og var kaptajn i Aabenraa. Han overlevede hårdt såret et overfald af kinesiske pirater ombord på briggen Chico af Aabenraa.

 

Et rædselsfuldt døgn

Det var en dramatisk januar –  dag i 1864, da en flok danske søfolk mødte deres endeligt mod kinesiske pirater. Chico var blevet bugseret ud af Hongkongs Havn den 21. januar med lasten fuld af ris.

 

Våben blev gjort klar

Det regnede kraftigt og stormen tog til. Kaptajn Ohlsen besluttede at anke op ved Leumoo – passagen ud for Hongkong, for at vente på bedre vejr. Den var en risikabel med nødvendig beslutning. Det var også risikabelt, da netop dette farvand var kendt for mange overfald fra skånselsløse kinesiske pirater. Kaptajnen forsøgte at nedtone faren, men ansporet af førstestyrmanden Georg Ludvig Meinhardt indvilligede han dog i at gøre våben ombord klar.

Dette gjaldt dog ikke for skibets lille kanon. Den turde man ikke klargøre. Man var bange for, at den ville eksplodere. Den var i meget dårlig stand.

 

Piraterne kommer

Besætningen holdt vagt og om aftenen ved 22 – tiden blev der råbt alarm. Man havde fået øje på  to kinesiske junkere, der nærmede sig Chicos agterende. Besætningen greb til våben, mens de to kinesiske både bombaderede skibet med særdeles ildelugtende stinkbomber. Stanken tvang besætningen under dæk, hvor den forskansede sig i nogle kahytter.

 

De første overfald

Pirater lovede ikke at krumme et hoved, hvis de overgav sig og kom op på dækket. I den pressede og anspændte situation valgte kaptajnen at stole på kineserne, forlod kahytten og gik op på dækket. Men her han overfaldet af kineserne og alvorlig såret. Han døde senere af sine sår.

Den næste, der kom op var førstestyrmand Meinhardt. Han blev også overfaldet af piraterne, der talte et par hundrede stykker. 27 hug, knivstik og skudsår modtog han.

 

Et sandt blodbad

Herefter udviklede det sig til et sandt blodbad. Skibet blev plyndret og besætningen forlod det brændende skib i sikker forvisning om, at Meinhardt og matrosen Johan von Alsen ligesom kaptajnen var døde.

 

Meinhardt overlevede

Men det var Meinhardt og matrosen ikke. Meinhardt overlevede mirakuløst og i de tidligere morgentimer den 22. januar sprang han overbord. Han blev reddet op af besætningen på en lille
båd. Han vendte hjem til Aabenraa, hvor han siden blev kaptajn og levede et langt liv på verdenshavene.  (Vi har senere lavet en artikel om denne dramatiske historie).

 

Troels Kløvedal fortalte

Dette var blot en af de mange historier fra dengang Aabenraa spillede en stor rolle, som søfartsby. Da Troels Kløvedal tog op af Yangtze – floden fulgte han også en del af Chicos sejlrute.  Og da jeg som HK – formand for snart længe siden var med til at arrangere et Troels Kløvedal – foredrag Folkehjem, fortalte han også om den dominerende rolle som Aabenraa havde dengang som søfartsby.  Det var hyggeligt at få en bajer med ham bagefter. Min afdøde kone boede bl.a. i kollektiv på Maos Lyst sammen med ham og en masse andre engang.

 

Udstillinger om pirater

På Orlogsmuseet kan man frem til den 21. april 2012 se en udstilling om den danske flådes kamp mod pirater på verdenshavene.

 

Forskningsprojekt

Men fra Aabenraa  er der flere historier at fortælle. Det skal nu indgå i et omfattende forskningsprojekt om Aabenraa – søfarten i 1800 – tallet. Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation under Ministeriet for Forskning har bevilliget 1,1 million kroner til formålet.

Og formålet er at sætte Aabenraa – søfarten ind i en international sammenhæng. Projektet skal også belyse i hvilken betydning den omfattende søfart havde for det lille sønderjyske lokalsamfund. Vi har tidligere her på siden beskæftiget os med emnet. Og her spiller Løjt Land også en afgørende rolle.

 

Det dominerende erhverv

Søfarten havde allerede fra 1700 – tallet et omfang, som gjorde den til byens absolut dominerende erhverv. I det følgende århundrede blomstrede det yderligere op, efter en midlertidig
nedgang under Napoleons – krigene.   Fra Aabenraa og ikke mindst det nærliggende Løjt land bemandedes endda meget store skibe, som kunne ses overalt på de syv have. Højdepunktet blev nået i 1879 med 43 skibe af en gennemsnitsstørrelse på godt 166 kommercialiser.

De fleste skibe var bygget på værfter i og omkring hjembyen. Og det mest fantastiske var, at skibene for det meste blev ejet af parthavere i Aabenraa og omegnen (Løjt land).  Og Aabenraas søfartshistorie er ofte præget af familie relationer.

 

Ny portal

Sidder der nu nogle læsere og interesserer sig for søfart kan vi oplyse, at der netop er lanceret en ny portal, Udkigsposten – historisk søfartsportal. Denne giver et overblik over, hvor man kan studere dansk søfartshistorie og maritim dansk kulturarv.

 

Skrifter til Aabenraas Søfartshistorie

En ny serie bøger er også startet. Den hedder:

  • Skrifter til Aabenraas Søfartshistorie

 

Diamant Petersen

Foreløbig er der kommet to bøger i serien: Den ene handler om Diamant Petersen. Det er historien om Johan Peter Petersen, der var kaptajn og diamanthandler i 1870ernes Sydafrika.  Han vendte hjem og bosatte sig i Aabenraa.  (Historisk Samfund For Sønderjylland har udgivet Søfartens Historie i Sønderjylland).

 

Fischers erindringer

Den første bog i serien er Carl Christian Fischers erindringer. Han stak til søs allerede som 15årig. I 1864 tog han styremandseksamen i Flensborg. Han deltog samme år i krigen på dansk side. Derefter sejlede han hovedsagelig på Fjernøsten, indtil han i 1882 gik i land i Aabenraa. Han viede derefter sit liv i den nationale kamp.

Fischer var født på Posekær Teglværk. Han tog både japansk og engelsk kaptajnseksamen. Han førte skib i både siamesisk og japansk tjeneste. Ved et forlis i Østen mistede han alle side personlige papirer. Og det benyttede preusserne sig af ved at chikanere ham.  (Senere har vi udgivet flere artikler om Søfartsfamilien Fischer)

 

Fortæl din søfartshistorie

Søfartsmuseet i Aabenraa kan i 2012 fejre 125 års fødselsdag. Tænk museet blev grundlagt allerede i 1887. Og nu inviterer museet alle, der har en historie at fortælle om sønderjysk søfartshistorie, at fortælle den. Og det kunne jo være at vi herfra skal bidrage. Vi har tidligere her på siden fortalt om nogle episoder, som vi selv har oplevet i de sønderjyske farvande.

 

Kilde:

Hvis du vil vide mere

  • www.dengang.dk indeholder 1.783artikler
  • Under Aabenraa finder du 169 artikler 
  • Flere skibe i Aabenraa
  • Kysten ud for Aabenraa 1863 – 1864
  • Løjt land – nordøst for Aabenraa
  • Skibe fra Aabenraa
  • samt andre artikler fra Aabenraa, søfartshistorie og Løjt land

Redigeret 22. – 11. – 2021


Forrige artikel

Næste artikel

Aktuelle kategori

Aabenraa