Historien om Kaj Birksted
Forsøg på anmeldelse af Bogen ”Birk” af Thomas Harder. Du kan sagtens følge med, selv om du ingen kendskab har til det hele. Han ville på flyverskole. Det var i den grad blev sparet på vores forsvar. Han ville kæmpe mod Hitler. Langt om længe ankommet til Ottawa. Little Norway træningsskole. Over fjendtligt område. Seks prøjsere nedlagt inden morgenmaden. 10 registrerede og 10 ikke registrerede nedskydninger. Han faldt for norske Sonia. Han deltog i 316 togter. Rådgiver for opbygningen af det danske luftvåben. De ældre officerer betragtede ham som en trussel. Hædret af den norske konge. Behold I bare Tordenskjold, hvis vi må få Birksted. For ung, kun reserveofficer, manglende stabsuddannelse og – erfaring. Ja sådan sagde man i Danmark. Bitterheden voksede hos Birksted. Ægteparret kom aldrig tilbage til Danmark igen. Buster opstillet af Kaj Birksted. En fængslende og spændende historie – fremragende fortolket af Thomas Harder. 1.000 danskere tjente i de allierede styrker.
Du kan sagtens følge med
Den danske pilot Kaj Birksted var en helt i Norge og England og næsten glemt i Danmark. Thomas Harder har skrevet en fremragende bog om denne person, der skuffet forlod Danmark for aldrig at vende tilbage. Bogen hedder ”Birk”.
Thomas Harder kender vi fra mange fremragende bøger som vi også har anmeldt her på siden. Det er en spændende bog, vi her har med at gøre. Selv om du ikke har kendskab til forholdene dengang, kan du sagtens følge med, for Thomas Harder forklarer hele tiden, hvad vi har med at gøre.
Han ville på Flyverskole
To dage efter, at Kaj er døbt, flytter han sammen med familien til New York. Da han er 14 år, vender Kaj og familien tilbage til Danmark.
I 1936 er han på session. Han bliver indkaldt til Den Kongelige Livgarde, men han vil noget helt andet. Han ville på flyverskolen.
Der var i den grad sparet på det danske forsvar
Forfatteren fortæller også nu, hvad det er galt med Danmarks forsvar. Hæren blev ladt i stikken i 1864 rent materielt. Man bruger en masse penge på Vestvolden, men skærer i den grad ned på forsvaret. Vi påberåber os neutralitet men går ind på at nedlægge miner for tyskerne under Første Verdenskrig.
Den 15. august 1936 meldte Kaj Birksted sig på Søværnets flyverskole på Holmen. Det blev noteret at Birksted havde gode evner. Han bliver udnævnt til flyverløjtnant.
Ville kæmpe mod Hitler
Den 9. april 1940 får Birksted så at vide, at han skal være i højeste alarmberedskab. Men det er alt for sent. Han skrev i et notat i 1984 at det var ydmygende at skulle se tyske soldater spankulere rundt i København. Han besluttede sig derfor ”at flygte og melde sig frivilligt til kampen mod det uhyrlige Hitler – regime”.
Sammen med en kammerat ”organiserede” han en lille motorbåd fra Luftmarinestationen og sejlede til Sverige. De kom dog i klemme og de svenske myndigheder vidste ikke rigtig, hvordan de skulle forholde sig. Men så trådte journalist Erik Seidenfarten hjælpende til og sørgede for at de kom til Namsos i Norge.
Ankommet til Ottawa
Her blev de evakueret af britiske tropper. De kom ombord på Gunvor Mærsk. Datoen var den 29. april 1940. Nogle dage efter ankom de til Orkneyøerne. Herfra gik det til London. Her meddelte den danske ambassadør at RAF ikke havde brug for sådan nogle som dem.
De kom ombord på det danske skib M/S Tasmania. Turen gik til Dakar og videre til Cape Town. Så Calcutta. Kaj fik job som maskinmester. I Port of Spain fik de rejsepapirer så de kunne komme til Ottawa i Canada, hvor deres uddannelse til piloter i det norske luftvåben skulle finde sted.
Little Norway
I Canada ankom Kaj til den endnu ikke færdigbyggede norske træningslejr ”Little Norway”. Vi får et fint indblik i forholdene. Den 12. maj 1941 kunne Kaj så melde sig til RAF 56 Operational Training Unit – nord for London. Nu begyndte Kaj at se krigens realiteter Et nyt træningscenter øst for Edinburgh startede han nu på.
Over fjendtligt område
I november 1941 begyndte han oplæring i den berømte Spitfire. Han blev sat ind i beskyttelsen af sejladsen mellem Orkneyøerne og Shetlandsøerne. Kaj blev sat til at lede hele styrken.
I maj 1942 deltog han for første gang i et togt over fjendtligt område. Også her får vi spændende beretninger.
Skes prøjsere nedlagt inden morgenmad
Den 12. marts 1943 gik 331. eskadrille under et tysk angreb på London i luften ved 7 – tiden om morgenen med 11 fly under ledelse af Kaj Birksted. De afskar 12 FW 190 – fly, skød 6 ned og beskadigede fire. Det trak store overskrifter i London – aviserne:
- Nordmændene nedlægger seks prøjsere før morgenmaden.
10 registrerede og 10 ikke registrerede nedskydninger
I RAF sled Birksted tre Spitfires op, som alle havde hans personlige kendingsbogstaver KB
Kaj nedskød 10 fjendtlige fly og hjalp til med andre nedskydninger. Og så er det lige 10 ikke verificerede nedskydninger. Han modtog en masse hæder både britiske og norske.
Han faldt for norske Sonia
Han var desuden en fremragende leder i luften og udviklede en fin holdånd. Og så faldt han for norske Sonia Irgens. Dengang var hun dog kæreste med en anden pilot, der dog faldt i krigen. Men fra julen 1944 var Kaj og Sonia et par.
Han var højt placeret i RAF. Han planlagde jagtoperationer i forbindelse med landgangen i Normandiet og slaget ved Arnheim
Han deltog i 316 togter
50 dage før krigen afslutning kom Birk til RAF Bentwaters helt nye flyvestation godt 100 km nordøst for London, der var fyldt med Mustang MK – 3 – jagere. Nu fløj han som eskorte for firemotorede Lancaster bombemaskiner.
Kaj Birksted sluttede efter 316 operative togter.
Rådgiver for opbygningen af det danske flyvevåben
Ankommet til København fik han opgaven af forsvarsminister Ole Bjørn Kraft at være ”Raadgiver ved Opbygningen af det danske Flyvevaaben”. Birksted og frue bosatte sig i København. Men det var nu ikke alle der så med milde øjne på flyverhelten.
De ældre officerer betragtede ham som en trussel
Den senere chef for flyveforbundet og Kaj Birksted kunne ikke rigtig sammen. Dette vanskeliggjorde et godt samarbejde. De gamle militærfolk beskrev ham næsten som landsforræder, fordi han havde forladt Danmark i 1940. Kaj blev genstand for bagvaskelse og mange intriger. Jo hans ansættelse i det danske militær var konfliktfyldt.
Han havde stjernestatus i offentligheden. Men krigserfaring og moderne ideer var ikke i høj kurs i det danske militære system. Det var frustrerende for Kaj Birksted at arbejde i Flyvevåbnet. De ældre officerer betragtede ham som en trussel. De unge flyvere beundrede ham.
Det var en stor afstand mellem de ældre officerer og den kun 35 – årige krigshelt med de mange luftsejre og store beføjelser under krigstidens hurtige beslutningsprocesser.
Han var oberstløjtnant i det norske flyvevåben. Han var fortsat kun flyverløjtnant af første grad af reserven i den danske marine, hvilket han forblev de næste fem år.
Hædret af den norske konge
Den 11. oktober 1946 kom den norske kong Haakon forbi Kaj og Sonias hjem. Her fik Kaj overrakt en af de fineste norske ordener – Sankt Olav – Ordenens Kommandørkorps med stjerne – en af de fineste norske ordener.
Birksted og kongen kendte hinanden i forvejen. Birksteds norske svigerfamilie var gode venner med kongen. Denne besøgte ham privat, når han var i København og Birksted besøgte kongen, når han var i Norge.
Behold I bare Tordenskjold, hvis vi må få Kaj Birksted
Måneden efter blev han hædret med udnævnelsen til æresofficer af ordenen ” The British Empire” – bl.a. med begrundelsen:
- Hans praktiske viden om luftkamp og taktik har sammen med hans hurtige tænkning, sunde dømmekraft og pligttroskab været uvurderlig.
I 1948 var kong Haakon på statsbesøg i København. Her var ægteparret Birksted naturligvis inviteret med. I den radiotransmitterede tale sagde den norske konge bl.a., at nordmændene var glade for at et ikke ubetydelig antal danske flyvere var med i de norske flyverafdelinger. Også her blev Kaj Birksted specielt fremhævet.
- Behold I bare Tordenskjold, hvis vi må få Kaj Birksted
Ja sådan skulle den norske konge have sagt. Men det er nu aldrig blevet dokumenteret.
For ung, kun reserveofficer, manglende stabsuddannelse og – erfaring
I 1950, da Flyvevåbnet blev oprettet, blev Kaj Birksted forbigået. Følgende argument blev brugt:
- For ung, kun reserveofficer, manglende stabsuddannelse og – erfaring
Han forblev bare en simpel jagerpilot, en mand af reserven og dermed underforstået var en uegnet til en chefpost.
Bitterheden voksede hos Birksted
I 1953 blev Birksted chef for Vestre Flybasiskommando i Karup, men allerede året efter forlod han Danmark.
Men bitterheden voksede i Birksted. Han søgte sin afsked. Det kunne ikke bevilliges. I stedet fik han sygeorlov. Tilbage igen valgte man at knytte ham til SHAPE – Supreme Headquarters Allied Powers Europe i Paris. Så var han gemt godt af vejen.
Fra 1968 var han udstationeret i Bruxelles. Hans hovedopgave var at koordinere den civile og militære flyvning over Europa.
Ægteparret vendte ikke tilbage til Danmark
Egentlig skulle han være stoppet i 1978 men hans ansættelse blev forlænget i halvanden år til og med marts 1980, da han fyldte 65 år og gik på pension.
Ægteparret flyttede til London. De var trætte af intrigerne i København. De sidste år var præget af en svær kræftsygdom. Han døde den 21. januar 1996. Han blev begravet på Skåtøy kirkegård i Norge. Sonia levede 14 år længere. Hendes urne blev sat ved siden af Kaj Birksted.
Han var næsten glemt. Det var kun nogle kortfattede nekrologer. Det var alt.
Buster opstillet af Kaj Birksted
I 2009 blev der opstillet en buste af Kaj Birksted ved siden af busten af Anders Lassen uden for Frihedsmuseet i København. Denne var bekostet af fhv. piloter fra Flyvevåbnets fotoeskadrille i Karup. Hos Forsvarskommandoen og på Danmarks Flymuseum står der også buster af ham.
Birksted og Lassen mødtes flere gange i Den Danske Klub i London. De kom godt ud af det med hinanden, selvom de meget forskellige af temperament og mentalitet
En fængslende historie
En flot historie af Thomas Harder. Det er en fængslende beretning om en mand, der aldrig blev anerkendt i Danmark. Men som man næsten forgudede i Norge og England. Bogen er også spændende.
I en periode, diskuterede neutralitet, Nordisk forsvarssamarbejde eller NATO. Birksted argumenterede for Atlantpagten.
Birksted spillede en væsentlig rolle som forsvarspolitisk debattør og i udviklingen af det danske luftvåben.
1.000 danskere tjente i de allierede styrker
Cirka 1.000 danskere tjente i de allierede styrker. 128 af den var piloter
- RAF: 82
- Royal Canadian Air Force: 58
- Royal Norwegian Air Force: 51
- Thomas Harder: Birk – Historien om Kaj Birksted
- På dengang.dk finder du 2.214 artikler
- Under Besættelsestiden (Før, Under, Efter) finder du 425 artikler